dijous, 29 de maig del 2014

La taula periòdica de l'escriptura. La proposta.

De tant en tant divago una mica amb el concepte d'aquest blog i penso si un post que vull escriure encaixa o no amb la línia del blog. Però quan vaig trobar una Taula Periòdica de l'Escriptura no vaig tenir cap dubte que encaixava perfectament en un blog que es diu Àtoms i Lletres.

Si una taula periòdica ordena els àtoms en famílies i sèries, la taula periòdica de l'escriptura és un intent d'ordenar diferents conceptes relacionats amb l'escriptura creativa (storytelling).


Podeu ampliar anant a l'original (en anglès).

Com veureu, la taula és extensa, està en anglès i dóna per moltes hores d'explorar i anar aprenent conceptes. Jo hi he fet una ullada per sobre i m'ha semblat molt formativa. Són la classe de temes que es tracten en cursos d'escriptura creativa i que poden ajudar-nos a escriure millor o a entendre obres literàries o cinematogràfiques.

He pensat que una manera d'entendre i digerir aquests conceptes és escriure sobre ells. I això em proposo fer de tant en tant en aquest blog. També crec que a algú de vosaltres us pot interessar conèixer més a fons aquesta temàtica, així que deixaré la porta oberta per si us hi voleu apuntar.

La proposta

La meva idea és fer articles (en aquest blog si els faig jo, en els vostres si els feu vosaltres) sobre cadascun dels elements de l'storytelling que surten en aquesta taula (o crear-ne de nous si creieu que en falten). A mida que es vagin fent els articles, m'aviseu (aquí mateix, als comentaris) i jo els aniré enllaçant i així anirem construint la taula periòdica en català.

No cal seguir un ordre i tampoc passa res si més d'una persona escriu sobre un mateix element, tot i que la idea és aconseguir cobrir-los tots algun dia.

Els articles podrien ser merament informatius però la gràcia és que estiguin desenvolupats amb una mica de cara i ulls, tant en la forma (imatges, vídeos d'exemple) com en el fons. No es tracta de traduir de l'anglès el que ja està fet.

Preguntes?

Si voleu participar, podeu preguntar els dubtes que tingueu.

24 comentaris:

  1. I després amb els elements es poden fer molècules que son pelis! que guapo!
    Però si de cas em ve de gust, jo m'esperaré a que posis el teu article d'exemple primer ;)

    ResponElimina
    Respostes
    1. Les molècules també podrien ser llibres.

      La setmana vinent intentaré fer un parell d'àtoms d'exemple.

      Elimina
  2. Em sembla interessant, però no he acabat d'entendre l'objectiu. La imatge que has penjat no es veu bé, he anat a buscar-ho a google i veig que les caselles marquen conceptes que suposo que són icones de les històries, temes principals sobre els quals es basteixen llibres i pel·lícules. Es tracta de desenvolupar-los, explicar cadascun? Sí que estaria bé que ens mostressis algun exemple, encara que cadascú de nosaltres tingui la seva manera de fer. Tingues en compte que els teus articles solen estar força treballats i que no tots seran iguals.

    ResponElimina
    Respostes
    1. He posat el link sota la imatge perquè quedi més clar.

      Sí, crec que ho has entès bé. Es tracta de fer posts sobre temes relacionats amb l'escriptura i organitzar-los al voltant d'aquesta taula periòdica.

      L'enfocament pot ser més clàssic i descriptiu (explicar què és cada cosa) o més original i creatiu (fer un relat, explicar anècdota...). Al gust de cadascú.

      Es tracta d'apropar-nos a aquests temes, no de preparar-nos-els per un examen. No deixa de ser un joc per aprendre i passar una bona estona.

      També he pensat en la possibilitat que si més d'una persona vol escriure del mateix tema (del mateix "àtom") es pugui fer i a la taula posem els dos enllaços. Bé, ja anirem veient.

      Elimina
  3. Ho trobo molt interessant, tot i que no ho entenc gaire!

    ResponElimina
    Respostes
    1. No sé si les explicacions que li he fet al XeXu t'aclariran la idea. De tota manera, la setmana vinent posaré algun exemple i espero que s'entengui més.

      A veure si aconsegueixo engrescar-te amb el projecte :)

      Elimina
  4. En aquest cas em limitaré a il·lustrar-me amb el que facin els altres... No estic a l'alçada! Si ja em perdia amb l'altre...
    Bona tarda, Sergi.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Dubto molt que no estiguis a l'alçada. Pensa que ni tan sols tenia previst fer cap examen d'ingrés. És simplement un projecte per aprendre i divertir-nos, que són dos objectius que estan a l'abast de tothom, crec.

      De tota manera, evidentment, també es pot mirar què fan els altres.

      Elimina
  5. Una iniciativa molt interessant, Sergi. I molt didàctica. Tot i que jo trobo que la gran majoria d'aquests elements literaris ja els fem servir de manera inconscient els que escrivim. Crec que és útil sobretot de cara a la crítica i l'anàlisi raonat de qualsevol tipus de relat. Intentaré posar el meu granet de sorra!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Jo sóc autodidacta en molts àmbits i, com tu dius, em guio per la intuïció per aprendre. Però reconec que quan fas classes d'alguna matèria, sempre aprens coses que no sabies.

      Elimina
  6. M'esperaré a veure els teus àtoms de model i, si m'hi veig amb cor, miraré de contribuir a la teva proposta!

    ResponElimina
    Respostes
    1. M'esforçaré amb els àtoms de model, a veure si t'hi engresco. :)

      Elimina
  7. És interessant, però si darrerament ja em costa escriure sense pensar com escric,.... mmmm, no sé jo.... m'ho rumiaré.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Pots practicar tècniques d'escriptura automàtica.

      Elimina
  8. Per a mi, que no sabria escriure per encàrrec, les musses em són capricioses, així que ho deixaré, però et diré que el meu bloc és una mica de biopolítica bàsicament alhora que de poesia.

    Vicent

    ResponElimina
  9. JO també vull uns àtoms, que entre tant d'examen me balla el cap sense cap gràcia :-)

    ResponElimina
  10. Estaré molt atenta al teu exemple. La idea em sembla força interessant. Potser m'animo i tot... encara que no sé què sortirà. :-)

    ResponElimina
    Respostes
    1. Serà un honor comptar amb la teva participació.

      Elimina
  11. hola no se si he acabat d'entendre la proposta.....que tenen a veure per exemple l'heli amb un post que se suposa pugui fer jo.....o la taula periòdica és només l'exemple damunt el qual seguirem l'ordre , bé ja aniré passant avui t'he descobert gràcies al pons

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Elfreelang. La taula periòdica de l'escriptura no té a veure amb l'heli ni amb els elements químics. Només agafa la idea de Taula Periòdica i ordena 'àtoms' que són conceptes relacionats amb la creació literària.

      S'entén bé si et mires el link a la Periodic Table of Storytelling. Es tractaria de fer una taula semblant però en català.

      Mira't si vols també els exemples que hem fet fins ara en Pons, en XeXu i jo mateix i si tens més dubtes ja diràs.

      Elimina