divendres, 17 de juny del 2016

5 idees per fer una presentació d'un llibre amb èxit.

Com ja sabeu quasi tots, dijous passat vaig fer la presentació del llibre "¿Quant valen els teus somnis?". He decidit aprofitar el post d'explicar-vos com va anar per donar-vos també consells per si mai n'heu de fer una.


1. Busca un bon lloc

És més complicat del que sembla. Has de preveure quines necessitats tindràs (especialment l'aforament) i trobar algú que et cedeixi aquest espai en condicions més o menys favorables.

Jo vaig tenir molta sort i va venir exactament la gent que hi cabia. Està bé que es vegi ple a les fotos però tampoc cal embotir-los com si estiguessin en un vagó de rodalies un dia de vaga.


A l'acte van assistir 200 persones segons l'organització, 70 segons la Guàrdia Urbana i 2 segons la Delegación del Gobierno.


2. Sorprèn

Les presentacions on hi ha només l'autor o hi ha l'autor i un amic que li fa la pilota estan molt vistes i la gent s'avorreix. O potser no, de vegades l'amic pilota és graciós i capaç d'entretenir el públic. Però tot allò que sigui una mica innovador, trencarà la monotonia i farà la presentació més àgil.

En el meu cas, no sé si ho vaig aconseguir o no, però no vaig veure ningú badallant. Van venir quatre convidats: el Guillem i el Vicenç a llegir contes, el David Castejón a parlar de premis literaris i la Isabel va interpretar un monòleg basat en un dels contes del llibre.

A part, vam projectar vídeos i, si hagués tingut més pressupost, hauria contractat un músic per interpretar una cançó relacionada amb un dels relats.

Cap dels assistents sabia què havia de passar durant la presentació. Aquesta part probablement podia haver estat millorada amb cliffhangers.

Compte amb sorprendre massa, que alguns dels assistents encara em pregunten a què venien algunes de les coses que vam fer o vam dir a la presentació.


3. Assaja-la abans

Has de tenir clar què faràs, què diràs i controlar bé els temps. Si hi ha altres persones involucrades, també has d'assajar amb elles. I si hi ha tecnologia o és un espai que no coneixes bé, seria ideal poder anar amb temps i fer les proves pertinents.

A mi em va fallar el connector del projector i el PowerPoint (van desaparèixer tres diapositives). A part, la taula era molt ampla i no sabia si quedar-me assegut, de peu darrere la taula o de peu davant de la taula. I tampoc volia passejar gaire perquè hi havia cables per terra i preferia evitar ensopegar i sortir a l'APM.



4. Contracta famosos

Un acte de promoció té més èxit si acaba generant un cert ressò. I per això cal que vinguin mitjans de comunicació. És interessant anunciar-ho abans a diaris, ràdios i revistes per intentar que vingui algun periodista. Fins on jo sé, a la presentació de dijous no en va venir cap. I crec que sé quin és el problema.

No vaig anunciar que vindrien famosos. Ja sabeu: si en comptes de fer venir el Guillem, el David, el Vicenç i la Isabel fas venir la Chenoa, el Víctor Amela, en Jesulín i en Josmar, tens garantida la presència de mitjans de comunicació de gran audiència. És clar que, segons quin famós convidis, pot resultar difícil muntar un acte remotament relacionat amb la literatura.

Durant l'acte, el Guillem va llegir un fragment de l'Animal més perillós, una anàlisi de la condició humana a través dels somnis. A primera fila podeu veure-hi alguns dels lectors assidus d'aquest blog.



5. Convida a cervesa

Aquesta idea va ser del David Castejón i no tinc molt clar si la vam acabar posant en pràctica perquè quan vaig arribar al bar on es feia la segona part de la presentació, no quedava pràcticament res de beure ni de menjar.

En un primer moment, vam valorar la idea de portar cervesa a la Biblioteca però no ens va semblar escaient, tot i que, vist des d'una altra perspectiva, sembla probable que un públic ebri alegre estigui més predisposat a comprar el teu llibre.

La segona part de l'acte va tenir lloc al bar Mathiu's. Hi ha gent que diu que ja no va venir al bar però curiosament semblava més ple que la biblioteca.


Bonus

Aprofito també el post per agrair-vos la presència als que vau venir, especialment als que vau participar activament en l'acte. Malauradament, vaig tenir menys temps del que m'hauria agradat per parlar amb la majoria de vosaltres però igualment va ser fantàstic conèixer en persona algunes coneixences virtuals.

I estic també molt agraït als treballadors de la Biblioteca Vapor Vell, que van donar-me totes les facilitats possibles per fer la presentació.


I els que no vau venir, que sapigueu que farem un segon acte de presentació del llibre.

On? A la llibreria Punt i Apart. Carrer Borrell, 225. Barcelona.
Quan? Dimarts 28 de juny, a les 19:00.

Seguirem informant al grup de facebook i a la barra lateral del blog de la informació rellevant respecte a la presentació i també de les llibreries que vagin incorporant els llibres als seus prestatges.

19 comentaris:

  1. :-)))

    Me n'alegro molt. Seria genial poder venir... Mos escrivim?

    abraçades!!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies, cantireta! Si véns dimarts 28, ja m'avisaràs.

      Abraçades!

      Elimina
  2. 70 persones! Vols dir que van venir sense saber que donaves menjar o alcohol?

    Per què la gent no badalli sobretot has d’evitar no fer la presentació a l’hora de la migdiada, per tan ho vas fer bé. Òbviament perquè la gent no badalli has d’evitar badallar tu mateix, ja saps que els badalls són molt contagiosos.

    No vull sonar crític però exceptuant la tercera foto, estan una mica desenfocades, no?

    Aviso als lectors del blog que no em trobo en la foto amb els lectors assidus al blog, sóc així d’esquerp i no hi vaig anar, ho sento, aquí també entraria en la part del post on diu que no va anar gent famosa a la presentació...

    Potser el bar semblava més ple perquè també hi havia clients al bar que no havien vingut a veure’t a tu, no?

    M’agradaria acabar felicitant-te perquè sembla que et va anar bé la presentació.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Com que el post d'avui t'ha despertat molts dubtes, intento respondre per ordre a les teves preguntes.

      -Algunes ho sabien. La resta eren familiars i amics.
      -Pel que vaig veient, la majoria de les presentacions es fan a les 19h. La raó deu ser la que comentes.
      -Certament, hauria estat un èxit molt gran si hagués aconseguit fer venir en Pons.
      -No, van tancar una part del bar per a nosaltres. Els únics que no eren de la presentació eren els cambrers i, curiosament, em van acabar comprant un llibre.
      -Gràcies!

      Elimina
    2. A mí em va semblar una bona presentació i el monòleg de la Isabel, sorprenent, molt encertat i ben trabat. Enhorabona Isabel!

      La presentació va ser distesa i una flaire màgica es podia percebre en l'ambient. Jo crec que era l'esperit d'algú tan present com fugisser com en Pons
      Vaja, segur que ho era!

      Elimina
  3. Els altres punts estan bé, però el 5è és el que garanteix l'èxit, segur.

    ResponElimina
    Respostes
    1. El David Castejón, de vegades, recorda a una d'aquelles persones avançades al seu temps. En aquest sentit, té molt clar que cal banalitzar tot allò sagrat i encarcarat que envolta la literatura.

      Elimina
  4. Com que no hi ha tarda que no tingui alguna cosa, i no em vull esperar, t'informo que ja he encarregat el llibre a Amazon, que no el tenen, però que quan el tinguin me l'enviaran. Ja t'ho faré saber en forma de ressenya. Les presentacions tampoc m'entusiasmen, encara que si són originals segur que guanyen molt.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Fantàstic! M'interessa molt saber com va això d'Amazon. Com que em penso que seràs el primer en comprar-me un llibre a través d'ells, t'agrairé tota la informació que em puguis donar sobre el procés.

      Elimina
    2. De moment res. M'ha arribat un altre llibre que vaig comprar, de segona mà, però el teu no. Tampoc no m'han avisat que estigui ja disponible...

      Elimina
  5. L'autor ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Sergi, celebro que la presentació anés bé...A veure si puc venir a l'altre. He estat mirant els consells que dones a qui vulgui fer una presentació... M'ha fet gràcia això de la gent que hi havia segons diferents punts de vista! Buscar el
      lloc ideal és bàsic. Quan jo ho vaig fer no hi havia tanta tecnologia, per aquest cantó , cap problema.
      Vaig estar de sort, no perquè vinguessin famosos, sinó perquè algunes presentacions me les van fer persones importants del món de les lletres...
      Jo no sóc d'assajar, m'agrada l'espontaneïtat, dins d'un ordre i al no tenir tecnologia... I la música ajuda molt, sobretot si és en directe i no cal que siguin famosos, mentre o facin bé...Jo , veus, de piscolabis res de res!!!
      Bon vespre, Sergi.

      Elimina
    2. Hola, M.Roser. Val a dir que l'acudit del recompte de participants li he robat al meu pare. I ell probablement l'hagi robat a en George Smith.

      El post està escrit en clau humorística però és cert això que dius: algú una mica famós en un context interessant pot ser una molt bona opció per acompanyar-te a la presentació.

      Elimina
  6. Vaig trobar molt dinàmica la presentació i molt aconseguida la petita representació escènica. Jo vaig patir amb la del Zurich, que tot sortís bé, que no caigués el cartell (cada tecnologia té el seu perill), etc., però tot va sortir bé. El teu/vostre sentit de l'humor també és clau, no ens calen famosos per passar-ho bé. Que vingui algun mitjà és molt difícil, es publiquen 70.000 llibres a l'any a Espanya, però qui sap, s'ha d'intentar.
    Que repeteixis èxit el 28!

    ResponElimina
    Respostes
    1. No, per passar-ho bé no calen famosos. Per vendre llibres és una altra cosa... ;)

      Del que no em puc queixar és de la magnífica qualitat del públic que va venir. M'alegra que diguis que va ser dinàmica i amb bon humor perquè m'hauria sabut greu que la gent s'avorrís.

      Elimina
  7. I el més o que jo crec més important, Sergi, si t'envoltes de bons amics o en el seu defecte de bones persones tens l'èxit assegurat, tot i que siga un èxit per a què et llegisquen els que veritablement val la pena que ho facen.

    Una abraçada i felicitar-te per l'èxit.

    Vicent

    ResponElimina
    Respostes
    1. Això és cert, Vicent, tot i que segur que també hi ha magnífiques persones a qui no conec i que també m'agradaria que em llegissin.

      Elimina
  8. Això t'anava a dir, que et faltava un grup de música amenitzant l'acte que queda molt bé. Enhorabona!

    ResponElimina