divendres, 21 de desembre del 2012

Monòleg sobre el Nadal.

Sí, ja, suposo que no sorprendré a ningú anunciant l'arribada del Nadal. Alguns fins i tot feu servir calendaris, analògics o digitals, on el Nadal surt ressaltat en vermell. Us confessaré que em cansen una mica les pelis, capítols de sèries i altres manifestacions més o menys culturals basades en el Nadal. És un tema molt gastat, com el discurs que ens fa el Rei cada any o el propi Rei. No obstant això, m'he sentit empès d'alguna manera a escriure un post ambientat en el Nadal. Quasi com si m'hi obligués algú que no ha volgut revelar la seva identitat. I posats a fer coses estranyes, he decidit fer-lo en forma de monòleg, que és un format que no domino en absolut.

No pretenc fer riure a ningú, eh? Que el Nadal és un tema seriós. A més, els monòlegs només fan riure quan els explica un bon actor. Sense el to de veu, sense el llenguatge corporal, sense una paret de maons al fons, sense els tres o quatre amics riallers que el monologuista col·loca a primera fila per tal d'encomanar el riure a la resta del públic... és gairebé impossible fer riure. Bé, esforçant-nos molt ho podríem aconseguir. Us hauríeu d'imaginar un monologuista graciós, amb un nas de pallasso i un tutú vermell. El Rei, per exemple. De fet, per poca gràcia tingui aquest monòleg segur que en té més que l'insuls discurs que li fan recitar cada any.

Bé, però deixem el Rei i parlem del Rei de Reis, del Messies, o Messi, per als amics, que és el protagonista del Nadal. Us confessaré que a mi em van educar com un ateu practicant i totes aquestes coses de la religió les he hagut d'aprendre de forma clandestina, com els joves de fa trenta anys van aprendre altres temes en viatges d'estudis a Perpinyà. I és clar, tot això crea confusió. Per exemple, a casa meva fèiem el Pessebre, sí. Però el meu pare no em deixava posar cap figureta relacionada amb la religió. En comptes de bou i mula hi havia un Mickey Mouse i un ànec Donald. En comptes de pastorets, barrufets. I no hi havia Reis Mags que portaven regals sinó Playmòbils del vaixell pirata, que saquejaven el que podien. També hi col·locàvem uns ninos petits de jugadors del Barça. L'únic Sant del Pessebre era San Zubizarreta, que es posava sempre davant del portal. El meu pare deia que havia de ser així, per evitar que la religió ens colés gols. Anys més tard vaig aprendre que d'allò, com de la trajectòria dels xuts d'en Schuster, se'n deia paràbola.

Us preguntareu, si no sou catòlics, per què un naixement és tan especial com per muntar aquest show de dues setmanes cada any. Com deia abans, el tema no el tinc ben estudiat perquè el vaig haver d'aprendre d'estranquis i hi ha parts realment complicades, com la del fill que és pare i esperit sant alhora. Bé, d'això em penso que n'he tret l'entrellat. Es veu que Déu estava molt preocupat per la pregunta capciosa que li feien els ateus: "si Déu va crear l'Univers i, per tant, abans de Déu no hi havia res, qui va crear a Déu?". I va dir, doncs em creo jo mateix i llestos! Dit i fet, Déu decideix clonar-se i implantar l'embrió a la matriu de Maria. Crec que hi ha una part que no ens han explicat que és quan, un cop nascut, Jesús agafa el Delorean per tornar al passat i crear l'Univers. Això explicaria com pot Déu ser el pare i el fill al mateix temps. El que no queda clar és la necessitat d'un tercer Déu.

Aquest esquema, basat en l'argument del film "Looper", explica la creació de l'Univers i de Déu per part de Déu. Fixeu-vos que el Déu clonat i l'original són en el fons el mateix, ja que al llarg del cicle tots dos fan el paper de clonador i de clonat.


Hi ha un fet curiós que sospito que deu estar relacionat amb aquest viatge en el temps. Diu la Bíblia que el món va ser creat en una setmana. Però la primera setmana de la nostra era dura un any sencer. L'any 1 d.C comença un 25 de desembre i acaba un 31 de desembre. Jo això ho relaciono amb la teoria de la relativitat, que diu que a velocitats properes a la velocitat de la llum el temps passa més lentament. Com que una de les coses que havia de crear Déu era la llum, va haver d'anar molt ràpid i la primera setmana de la creació, va durar un any sencer. És en homenatge a aquest fet que el primer any de la seva era també dura una setmana.

Un altre personatge nadalenc capaç de viatjar en el temps és el Pare Noel. Està basat en un home que va viure quatre segles després del naixement de Crist. Malgrat tot, el tio arriba puntual, el 25 de desembre, amb els regals. No pas com els dropos dels Reis Mags que es planten allà l'any següent. En el temps que triguen en arribar, Déu podia haver creat dos universos més. Només faltava que el Papa  (el de Roma, no el Noel) els acusés de ser andalusos! Com es passen els alemanys criticant la manera de treballar del sud d'Europa, no? Jo vull creure que tenien alguna bona excusa. La culpa devia ser de l'Estel que seguien, que no tenia bona cobertura de GPS o que l'havien programat els d'Apple Maps. I, en tot cas, si resulta que eren dropos, més aviat seria per ser reis que no pas per ser andalusos.

Que el Pare Noel faci servir una màquina del temps és l'explicació més versemblant per justificar que reparteixi tants regals en una sola nit. No queda clar si fa servir la mateixa màquina del temps que Déu. Qui sap, potser la va trobar enterrada a algun temple sagrat, com l'Indiana Jones amb el Sant Greal. Però tot això són especulacions. De fet, a casa meva, tampoc ens fèiem amb el Pare Noel. El meu pare deia que no podia ser de fiar un tipus que es fa dir Santa, a qui li agradava que els nens seguessin a la seva falda i que admetia que els espiava les vint-i-quatre hores del dia, sota el pretext de saber si havien estat bons nens.

Per sort, a casa meva, no hi havia res en contra del Tió i vaig poder gaudir de regals per Nadal. Em penso que la mare pensava que el Tió donava un bon exemple de reciclatge i una lliçó sobre relacions: quan tu ets generós amb algú, després tot el que has donat t'és retornat amb escreix. I sí, de vegades cal donar algun cop de bastó per catalitzar el procés. També és una de les lliçons que ens ofereix la tradició del Tió.

Jo espero que us passi com a mi. El Nadal no és perfecte i té multitud d'aspectes que no agraden a uns i altres. Que si és massa religiós, o massa consumista, que si hi ha hipocresia o la gent se sent sola, que si les nadales són les mateixes de cada any i els torrons engreixen. I quin pal haver de tornar a veure la tieta pelma, que l'any passat ja em va posar el cap com un timbal... Però espero que, com em va passar a mi, hagueu pogut gaudir d'alguna de les tradicions del Nadal i de l'esperit que us ajudi a començar el nou hivern i el nou any amb un somriure babau al rostre.

És clar, l'esperit! Ara ho entenc...! Bé, no del tot.

Que tingueu un Bon Nadal!

13 comentaris:

  1. Entre moltes altres coses destacaria de les que m'has fet recordar dues coses els torrons i el Zubizarreta, mira que es posava grassonet quan passaven els nadals ací a València i al València club de fútbol, i no parava ni un sol penal, i tot i que tenia molt bona col·locació semblava com si li mancaren portar ulleres de com li passaven les pilotes, jo me'n recorde d'ell com d'una seguretat en la porteria amb el València, però una nul·litat parant penalts.
    I és que no sé si en somnis en va parar cap?

    Vicent

    ResponElimina
    Respostes
    1. Tens raó, jo tampoc recordo que al Barça aturés gaire penals. Però sí recordo el qualificatiu de San Zubi, fent referència a accions de mèrit.

      No recordo si per les èpoques nadalenques adquiria pes a base de torrons. Però és clar, m'imagino que a València deuen ser més bons que aquí.

      Elimina
  2. Sergi, et veig al Club de la Comedia, m'has fet riure amb la teva recerca de la veritat nadalenca contra l'heterodòxia familiar, t'ha sortit un poc heterodoxa, certament, però veritat sí que és, de la bona!

    Que tinguis un molt bon Nadal, nosaltres intentarem gaudir-lo de la millor manera possible, amb els seus estressos i els seus moments megababaus. I el Rei... quin gran comediant malgré lui!!!

    ResponElimina
    Respostes
    1. És cert que faig un tipus d'humor molt personal, que potser no tothom deu apreciar. Encara no tinc clar si això és virtut o defecte. En altres àmbits tinc molt clares les meves limitacions. Per exemple, sóc molt mal actor i no domino gaire l'expressió corporal. Així que dubto que em vegeu mai explicant monòlegs a dalt d'un escenari. En canvi, potser sí que hagués estat un bon rei.

      Elimina
  3. si hagués sabut que la bíblia tenia coses tan guais com ara clons i viatges en el temps potser me l'hagués llegit!

    ResponElimina
    Respostes
    1. El que passa que has de comprar l'edició Sci-Fi de la Biblia, no pas la estàndard.

      Elimina
  4. Per al·lusions com a pare diré que n'estic molt orgullós de que la meva avia m'eduques en la ateitat total i d'aquesta lliçó apresa vaig extreure com havia d'educar el meu fill. Pere cert, tinc un dubte que hauràs d'aclarir al dinar del solstici d'hivern d'aquest any: "qui es la tieta pelma?". I per acabar i no treure't protagonisme, nomes dir que us recordo la protesta que hi ha convocada a toc de cacerola en el moment del fastigós discurs reial.
    Salut i bon solstici!

    Vicenç

    ResponElimina
    Respostes
    1. La part de la tieta pelma òbviament no és autobiogràfica. I de fet ja surt al paràgraf final, on surten les fílies i fòbies que la gent acostuma a identificar amb el Nadal.

      Elimina
  5. Quin monòleg més genial, Sergi, m'has deixat amb la boca oberta!! El podries explicar demà al Dinar de Nadal, com una contraproposta al típic vers nadalenc.

    No entendré mai que al tió se li hagin de clavar cops de bastó perquè cagui, però reconec que com a catalitzador del procés és una idea convincent, hehe.

    Que tinguis un bon Nadal!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies per les floretes, Sílvia. Demà toca dinar amb la família política i em temo que no sóc tan valent com per recitar monòlegs nadalencs davant d'ells.

      Això de colpejar el tió es basa en una línia de pensament que també defensava Roosevelt, que aconsellava "parlar alt i portar un bon garrot a la mà". Les bases d'una bona negociació.

      Elimina